Tatranské električky a zubačka: Všetko, čo potrebujete vedieť pre dokonalý výlet v srdci Tatier

Červená súprava Tatranskej elektrickej železnice (TEŽ) prechádza malebnou horskou krajinou Vysokých Tatier, Slovensko.

Objavte čaro Vysokých Tatier s Tatranskými elektrickými železnicami a zubačkou. Ekologická doprava, tipy na túry a lístky pre váš tatranský zážitok.

Vysoké Tatry, majestátny klenot Slovenska, každoročne lákajú tisíce návštevníkov svojou neopakovateľnou atmosférou a nespočetnými možnosťami aktívneho oddychu. Ak hľadáte pohodlný a zároveň ekologický spôsob, ako prebádať ich zákutia, Tatranské elektrické železnice (TEŽ) a Ozubnicová železnica (OŽ) predstavujú ideálnu voľbu.

Nechajte starosti s parkovaním za hlavou, privezte sa do Tatier vlakom a spoľahnite sa na hustú sieť koľajníc, ktorá vás dopraví k tým najkrajším zážitkom.

Záhadný pôvod názvu Tatry a prvé turistické objavy

Názov Tatry, ktorý sa v historických prameňoch objavuje už v roku 1086, je dodnes zahalený rúškom tajomstva. Lingvisti ponúkajú viacero teórií jeho vzniku. Niektorí ho odvodzujú od árijského slova „tâtra“, čo znamená temný, iní od ľudového výrazu „tatra“, označujúceho kamenistú zem.

Najpravdepodobnejšie však jeho korene siahajú k slovanskému slovu „trtri“, ktoré popisovalo skalné bralá.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Hoci dnes Tatry brázdia davy turistov, ich objavovanie malo skromné začiatky. Už v 16. storočí sa o prvé, aj keď nesmelé, turistické kroky k Zelenému plesu postarala odvážna Kežmarčanka Beáta Laská.

Prvý zdokumentovaný výstup na tatranský štít, konkrétne Kežmarský štít, sa pripisuje astronómovi Davidovi Fröhlichovi.

Železnica: Impulz pre rozvoj tatranského regiónu

Skutočný rozmach tatranských osád a turizmu však prinieslo až 19. storočie. Významným katalyzátorom tohto rozvoja bola výstavba Košicko-bohumínskej železnice. Prelomovým momentom sa stal 8. december 1871, keď do Popradu dorazil prvý vlak. Táto udalosť symbolicky otvorila dvere masovej turistike a kúpeľníctvu v regióne.

Poprad si dodnes udržiava pozíciu hlavnej vstupnej brány pre mnohých návštevníkov. Práve tu môžu pohodlne prestúpiť na ikonické tatranské električky a vydať sa za dobrodružstvom.

Tatranská elektrická železnica (TEŽ): Pulzujúca tepna tatranskej dopravy

Sieť Tatranských elektrických železníc (TEŽ) tvorí chrbtovú kosť dopravného systému vo Vysokých Tatrách. Tieto jednokoľajné úzkorozchodné trate s rozchodom 1000 mm, napájané jednosmerným prúdom 1500 V, efektívne spájajú kľúčové tatranské centrá.

Hlavné trate tatranských električiek

Dominantnou je trať ŽSR 183, ktorá vedie z Popradu-Tatier cez Starý Smokovec až na malebné Štrbské Pleso. Jej dĺžka dosahuje približne 29 kilometrov.

Druhá dôležitá trať, ŽSR 184, odbočuje v Starom Smokovci a smeruje do Tatranskej Lomnice, pričom meria necelých 6 kilometrov. Celkovo tak TEŽ obsluhuje sieť s dĺžkou zhruba 35 kilometrov, posiatu mnohými zastávkami, ktoré slúžia ako východiskové body pre turistické výpravy.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Nadväzujúce dopravné spojenia

Na sieť TEŽ plynule nadväzuje Ozubnicová železnica Štrba – Štrbské Pleso (trať ŽSR 182). Dôležitým dopravným prostriedkom je aj pozemná lanová dráha Starý Smokovec – Hrebienok, hoci technicky nie je priamou súčasťou TEŽ. Podrobnú históriu a mapu siete TEŽ môžete nájsť aj na Wikipédii.

Cestovné lístky pre TEŽ a zubačku: Ako na to?

Cestovanie tatranskými električkami a zubačkou je vďaka samoobslužnému výpravnému systému (SVS) mimoriadne jednoduché. Základnou podmienkou je však vlastniť platný cestovný lístok ešte pred nástupom do vlaku.

Princíp samoobslužného výpravného systému (SVS)

Všetky vlaky TEŽ a OŽ sú zreteľne označené piktogramom označovača. Vašou povinnosťou ako cestujúceho je bezprostredne po nastúpení do vozidla označiť svoj vopred zakúpený lístok v najbližšom označovači. Pamätajte, že neoznačený alebo nesprávne označený lístok sa považuje za neplatný.

Cestovanie bez platného lístka a možné následky

Ak sa počas kontroly nepreukážete platným cestovným lístkom, musíte počítať s povinnosťou uhradiť cestovné a prirážku. Tá aktuálne predstavuje sumu 30 € pri platbe priamo na mieste, alebo 50 € v prípade neskoršej úhrady.

Kde si môžete zakúpiť lístky na TEŽ?

Cestovné lístky sú dostupné na viacerých predajných miestach. Môžete si ich zaobstarať v ktorejkoľvek pokladnici ZSSK po celom Slovensku. Priamo vo Vysokých Tatrách sú k dispozícii na železničných staniciach Poprad-Tatry, Starý Smokovec, Štrbské Pleso či Tatranská Lomnica.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Maťo Mušinský (@mato_musinsky)

Na vybraných staniciach nájdete aj samoobslužné predajné automaty. Veľmi pohodlnou a často aj cenovo výhodnejšou možnosťou je nákup cez internetový obchod ZSSK alebo prostredníctvom mobilnej aplikácie Ideme vlakom.

Obľúbené blokové cestovné lístky (BCL)

Mimoriadnej popularite sa tešia blokové cestovné lístky (BCL). Tieto si môžete zakúpiť do zásoby v pokladniciach ZSSK alebo u zmluvných predajcov, ako sú hotely, novinové stánky či informačné centrá. Výhodou BCL je, že nemajú vopred určenú platnosť – aktivujú sa až označením vo vlaku. Dostupné sú v nominálnych hodnotách 2 €, 1 €, 0,50 € a 0,25 €.

Výšku cestovného si jednoducho vypočítate podľa kilometrickej vzdialenosti uvedenej na mapke BCL. Následne označíte lístok (alebo ich kombináciu) v zodpovedajúcej hodnote.

SMS lístok: Moderné pohodlie vo vašom mobile

Modernou a praktickou alternatívou je SMS lístok. Tento je dostupný pre zákazníkov slovenských aj zahraničných mobilných operátorov. Odoslaním SMS správy v správnom tvare (napríklad prázdna SMS pre základný 2-hodinový lístok v cene 2 €) na číslo 2233 získate platný cestovný doklad priamo do vášho mobilného telefónu.

Dôležité je však pamätať, že do vlaku môžete nastúpiť až po prijatí potvrdzujúcej SMS správy. K dispozícii sú rôzne varianty: 2-hodinové a 24-hodinové lístky, obyčajné aj zľavnené, a tiež lístky pre prepravu batožiny či bicykla.

Typy a ceny cestovných lístkov: Prehľad možností

Ceny jednorazových lístkov na TEŽ a OŽ sa odvíjajú od precestovanej vzdialenosti, respektíve počtu tarifných pásiem. Napríklad cesta do dvoch kilometrov vás vyjde na 0,50 €, zatiaľ čo najdlhšie trasy v rozmedzí 20-34 kilometrov stoja v základnej tarife 2 €. Detailný prehľad aktuálnych taríf a všetkých typov lístkov je k dispozícii aj na špecializovaných dopravných portáloch.

Pre tých, ktorí plánujú častejšie cestovať tatranskými železnicami, sa jednoznačne oplatia sieťové (časové) lístky. V ponuke sú varianty na 24 hodín (4 €), 3 dni (8 €), 1 týždeň (14 €) alebo 1 mesiac (16 €).

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Tieto lístky umožňujú neobmedzené cestovanie po celej sieti TEŽ a OŽ, vrátane trate Poprad – Studený Potok – Tatranská Lomnica. Nárok na zľavnené varianty majú deti, seniori nad 70 rokov, študenti, držitelia preukazov ŤZP/ŤZP-S a ďalšie oprávnené skupiny osôb.

Správne označovanie cestovných lístkov

Nezabudnite na správne označovanie lístkov. Jednorazové lístky, či už zakúpené v pokladnici alebo BCL, je nutné označiť ihneď po nástupe do vlaku. Pri prestupe na iný spoj sa už lístok neoznačuje, platí na najbližší nadväzujúci spoj.

Spiatočné lístky sa označujú pri ceste tam aj pri ceste späť. Časové (sieťové) lístky stačí označiť len raz, pri ich prvom použití. Lístky zakúpené online sa neoznačujú.

Aktuálne informácie o možných zmenách cien

Cestujúcim odporúčame sledovať aktuálne informácie, keďže v apríli 2025 sa objavili medializované správy o možnej úprave cien jednorazových lístkov. Podľa týchto diskusií by mohlo dôjsť k zavedeniu jednotnej ceny 4 € za jednorazový lístok.

Takáto zmena by výrazne ovplyvnila najmä ceny za kratšie cestovné úseky. Sieťové lístky by si však mali aj naďalej zachovať svoju výhodnosť pre návštevníkov plánujúcich dlhšie pobyty a častejšie presuny.

Ozubnicová železnica (Zubačka): Technický unikát zo Štrby na Štrbské Pleso

Neodmysliteľnou a jedinečnou súčasťou tatranskej železničnej siete je Ozubnicová železnica, medzi domácimi i turistami familiárne nazývaná „zubačka“. Táto unikátna trať zabezpečuje spojenie medzi Tatranskou Štrbou, kde plynule nadväzuje na hlavnú železničnú trať Žilina-Košice, a Štrbským Plesom.

Bohatá história tatranskej zubačky

Prvá zubačka na tejto trase bola sprevádzkovaná už v roku 1896. Jej vznik bol priamou odpoveďou na rastúci záujem turistov a kúpeľných hostí o dynamicky sa rozvíjajúce Štrbské Pleso. Pôvodná trať s metrovým rozchodom (1000 mm) a Riggenbachovým ozubnicovým systémom prekonávala na dĺžke 4,75 km úctyhodné prevýšenie 454 metrov.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Prevádzka pôvodnej zubačky bola ukončená v roku 1933. Myšlienka jej obnovy však opäť ožila v súvislosti s prípravami na Majstrovstvá sveta v klasickom lyžovaní v roku 1970. Nová, elektrifikovaná trať s moderným ozubnicovým systémom Strube, bola slávnostne spustená do prevádzky v roku 1969. Súčasná trať je o niečo kratšia (4,78 km), no prekonáva ešte strmšie stúpanie, dosahujúce miestami až 150 promile.

Súčasná prevádzka a cestovný poriadok

V súčasnosti premáva zubačka v pravidelných, minimálne hodinových intervaloch. Počas svojej jazdy má jedinú medzizastávku – Tatranský Lieskovec. Cesta ponúka cestujúcim nádherné panoramatické výhľady a predstavuje komfortné a rýchle spojenie medzi hlavnou železničnou traťou a Štrbským Plesom. Dôležitou informáciou je, že na zubačke platí rovnaký tarifný systém ako na tratiach TEŽ.

Turistika vo Vysokých Tatrách: Vlakom k nezabudnuteľným zážitkom

Tatranské elektrické železnice a zubačka sú vašou vstupnou bránou k stovkám kilometrov perfektne značených turistických chodníkov, ktoré sa vinú naprieč Tatranským národným parkom (TANAP). Z jednotlivých staníc a zastávok sa ľahko a rýchlo dostanete k východiskovým bodom pre nenáročné rodinné prechádzky, ale aj pre náročné vysokohorské túry.

Obľúbené túry zo Štrbského Plesa

Štrbské Pleso, ktoré je konečnou stanicou TEŽ aj zubačky, predstavuje ideálny štartovací bod pre mnohé atraktívne výlety. Priamo od brehov tohto ikonického plesa môžete podniknúť:

  • Nenáročnú prechádzku okolo Štrbského plesa: Trasa ponúka ikonické výhľady na hotel Patria a historické skokanské mostíky.
  • Túru k Vodopádu Skok: Príjemná prechádzka malebnou Mlynickou dolinou (približne 1,5 hodiny jedným smerom). Zdatnejší turisti môžu pokračovať cez Bystrú lávku do Furkotskej doliny.
  • Výlet na Chatu pod Soliskom: Môžete si vybrať medzi peším výstupom alebo pohodlnou jazdou lanovkou priamo zo Štrbského Plesa.
  • Túru na Popradské pleso: Dôležitá križovatka turistických trás, dostupná po červeno značenej Tatranskej magistrále alebo po asfaltovej ceste zo zastávky TEŽ Popradské pleso.
  • Výstup na Kriváň: Celodenná a náročná túra na tento symbolický vrch Slovenska, vyžadujúca dobrú kondíciu.
Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Možnosti turistiky od Popradského plesa

Od Majláthovej chaty, situovanej pri Popradskom plese (dostupnej zo Štrbského Plesa alebo zo zastávky TEŽ Popradské pleso), vedú viaceré zaujímavé turistické trasy:

  • Výstup na Ostrvu: Pokračovanie Tatranskej magistrály vás prevedie serpentínami s nádhernými výhľadmi (dĺžka cca 2,7 km, prevýšenie 500 m).
  • Výstup na Rysy: Legendárna túra k Chate pod Rysmi (najvyššie položenej horskej chate v Tatrách) a ďalej na najvyšší vrchol Poľska a zároveň najvyšší bod Tatier dostupný po značkovanom chodníku (2503 m n. m.). Časť trasy za Žabími plesami je zabezpečená reťazami. Trasa je sezónne uzavretá od 1. novembra do 14. júna.
  • Túra k Hincovým plesám a na Kôprovský štít: Modro značený chodník vás zavedie k najväčšiemu plesu na slovenskej strane Tatier a ďalej do Kôprovského sedla. Samotný výstup na Kôprovský štít je náročnejší. Trasa za rázcestím pri Žabom potoku je tiež sezónne uzavretá.
  • https://www.youtube.com/watch?v=tc3sfMRs9jU&ab_channel=AdamChovanec

Túry zo Starého Smokovca a Hrebienka

Starý Smokovec, najstaršia tatranská osada a dôležitý dopravný uzol TEŽ, slúži ako brána k ďalším nezabudnuteľným tatranským zážitkom.

  • Pozemná lanovka na Hrebienok: Tento technický unikát z roku 1908 vás pohodlne vyvezie do výšky 1285 m n. m. na Hrebienok, ktorý je obľúbeným turistickým strediskom a východiskovým bodom.
  • Túry z Hrebienka: Hrebienok je východiskom k najväčšiemu počtu tatranských chát: Bilíkova chata (nachádza sa hneď pri Hrebienku), Rainerova útulňa, Zamkovského chata, Téryho chata (cez Malú studenú dolinu), Zbojnícka chata (cez Veľkú studenú dolinu) a Chata pri Skalnatom plese (dostupná po Tatranskej magistrále).

Cyklotrasy v dosahu tatranských železníc

Okolie tatranských železníc ponúka zaujímavé možnosti aj pre priaznivcov cyklistiky. Zo Štrbského Plesa vedie obľúbená asfaltová cyklotrasa na Popradské pleso (približne 4 km od zastávky TEŽ Popradské pleso).

Zdatnejší cyklisti sa môžu zo Štrbského Plesa spustiť do Podbanského a odtiaľ preskúmať malebnú Tichú a Kôprovú dolinu.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Maťo Mušinský (@mato_musinsky)

Praktické informácie pre vašu cestu a pobyt

Pri plánovaní výletov a túr vo Vysokých Tatrách je dobré mať na pamäti niekoľko praktických rád a informácií, ktoré vám uľahčia pobyt.

Cestovné poriadky a frekvencia spojov

Tatranské elektrické železnice aj Ozubnicová železnica premávajú celoročne v pravidelných intervaloch. Na hlavnej trati Poprad – Štrbské Pleso a tiež na odbočke Starý Smokovec – Tatranská Lomnica je zavedený hodinový takt. Podobne aj zubačka zo Štrby na Štrbské Pleso jazdí minimálne každú hodinu.

Počas hlavnej turistickej sezóny bývajú spoje často posilnené, aby zvládli nápor cestujúcich. Aktuálne cestovné poriadky vždy nájdete na webe ZSSK alebo na stránkach Mesta Vysoké Tatry.

Preprava bicyklov a lyžiarskej výstroje

Vo všetkých vlakoch TEŽ a OŽ je povolená preprava bicyklov za stanovený poplatok (jednorazový lístok stojí 1,50 €, denný 2,50 € a týždenný 6 €). Lístok na bicykel je potrebné zakúpiť v pokladnici. Preprava jedného páru lyží s palicami alebo jedného snowboardu na osobu je bezplatná a považuje sa za príručnú batožinu.

Pravidlá v TANAP-e a bezpečnosť na horách

Nezabúdajte, že sa pohybujete v chránenom území Tatranského národného parku. Je preto nevyhnutné dôsledne dodržiavať Návštevný poriadok TANAP-u. Pohybujte sa výhradne po značených turistických chodníkoch.

Rešpektujte tiež sezónnu uzáveru vyššie položených trás, ktorá trvá od 1. novembra do 14. júna. Všetky tatranské chaty, s výnimkou Chaty pod Rysmi, sú však prístupné celoročne.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Nikdy nepodceňujte špecifiká horského prostredia – počasie sa tu môže zmeniť veľmi rýchlo a nečakane. Vždy majte so sebou primeranú výbavu, teplé oblečenie, dostatok tekutín a pravidelne sledujte aktuálnu predpoveď počasia.

Na dôležitosť bezpečnosti pri turistike v Tatrách kladú dôraz aj horskí záchranári. Na náročnejších úsekoch niektorých chodníkov sú osadené istiace reťaze, no aj napriek tomu je potrebná maximálna opatrnosť a zodpovedný prístup.

História a súčasnosť vozidlového parku TEŽ a OŽ

Tatranské trate zažili počas svojej viac ako storočnej existencie niekoľko generácií koľajových vozidiel, ktoré sa stali neodmysliteľnou súčasťou koloritu veľhôr.

Od lýrových zberačov k moderným elektrickým jednotkám

História TEŽ sa začala písať v roku 1908 spustením úseku Poprad – Starý Smokovec, pričom ďalšie úseky pribudli v rokoch 1911-1912.

Prvé vozne, ktoré brázdili tieto trate, využívali dnes už archaické lýrové zberače prúdu, ktoré boli neskôr nahradené modernejšími pantografmi. V 30. rokoch 20. storočia sa na tratiach objavili prvé vozidlá československej výroby, signalizujúce novú éru.

Po znárodnení v roku 1948 a desaťročiach prevádzky pod správou Československých štátnych dráh (ČSD) prišli v 50. a 60. rokoch na tatranské koľajnice ikonické jednotky radu M 49.0.

Neskôr ich doplnili legendárne jednotky EMU 89.0 (dnes označované ako rad 420.95) z produkcie ČKD Tatra. Tieto vozidlá, svojím charakteristickým dizajnom pripomínajúce električky, spoľahlivo slúžili cestujúcim celé desaťročia.

Súčasné a budúce súpravy na tatranských tratiach

Na prelome tisícročí prešiel vozidlový park TEŽ výraznou modernizáciou. Na trate boli nasadené moderné elektrické jednotky radu 425.95, známe aj pod typovým označením Stadler GTW 2/6. Tieto vozidlá boli vyrobené v licencii v závode ŽOS Vrútky. Celkovo 15 týchto súprav tvorí dodnes základ flotily TEŽ.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Maťo Mušinský (@mato_musinsky)

Pre potreby Ozubnicovej železnice a čiastočne aj pre trate TEŽ boli nedávno (s dodaním začiatkom roka 2021) zakúpené nové moderné hybridné ozubnicovo-adhézne jednotky radu 495.95 od švajčiarskej firmy Stadler.

Tieto súpravy predstavujú technologický vrchol – dokážu plynule prechádzať medzi ozubnicovým a adhéznym úsekom, sú nízkopodlažné, klimatizované, vybavené WiFi pripojením a ponúkajú dostatok priestoru pre kočíky či bicykle.

Nostalgické historické jazdy

Okrem pravidelnej osobnej dopravy zabezpečovanej Železničnou spoločnosťou Slovensko (ZSSK) sa na tratiach TEŽ môžete príležitostne stretnúť aj s historickými električkami.

Jazdy s legendárnymi vozidlami ako Kométa (TEVD 22) alebo Trojča (EMU 89.0009) organizuje Veterán klub železníc Poprad, ponúkajúc tak jedinečný zážitok a pohľad do minulosti tatranskej dopravy.

Výzvy a perspektívy tatranskej železničnej dopravy

Napriek neustálej modernizácii a snahe o zabezpečenie plynulej prevádzky čelia Tatranské elektrické železnice aj viacerým výzvam. Intenzívne sa diskutuje o kapacitných problémoch TEŽ, najmä na odborných fórach.

Rastúci počet návštevníkov Vysokých Tatier, čiastočne stimulovaný aj zavedením bezplatnej prepravy pre určité skupiny obyvateľstva, vedie k častému preplneniu vlakových súprav, obzvlášť počas hlavnej turistickej sezóny a sviatkov.

Kapacita súčasných jednotiek radu 425.95, ktorá je približne 200 cestujúcich, je paradoxne nižšia ako u starších, dnes už historických jednotiek EMU 89.0, ktoré dokázali prepraviť až 290 osôb. Nasadenie nových hybridných jednotiek radu 495.95 s kapacitou 179 cestujúcich na zubačke a čiastočne aj na TEŽ pomáha situáciu riešiť, no problém preplnenosti pretrváva.

Zobraziť tento príspevok na Instagrame

Príspevok, ktorý zdieľa Tatranské Elektrické Železnice a Ozubnicová Železnica (@tez.svk)

Limitujúcim faktorom je aj samotná infraštruktúra tratí. Krátke nástupištia na niektorých zastávkach a obmedzený počet výhybní sťažujú možnosti zhustenia intervalov spojov alebo nasadenia dlhších vlakových súprav.

Hoci moderné vozidlá TEŽ sú konštrukčne schopné dosiahnuť rýchlosť až 80 km/h, maximálna povolená rýchlosť na tratiach je 60 km/h. Riešenie týchto výziev si bude vyžadovať ďalšie cielené investície do modernizácie tratí a možno aj do ďalšej obnovy vozidlového parku.

Napriek týmto výzvam zostávajú Tatranské elektrické železnice a Ozubnicová železnica nenahraditeľným, ekologickým a predovšetkým zážitkovým spôsobom dopravy.

Práve vďaka nim môžu návštevníci naplno, pohodlne a s ohľadom na prírodu objavovať a vychutnávať jedinečné krásy Vysokých Tatier.


Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *